torsdag 4 februari 2016

Bara vara Martha av Ulrika Jonsson


Titel: Bara vara Martha
Författare: Ulrika Jonsson
Serie: -
Genre: Roman
Antal sidor: 323
Språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Importance of Being Myrtle
Översättare: Lisbet Holst
Förlag: Forum
ISBN: 978-91-37-13738-4
Utgivningsår: 2012 (2011)
Format: Inbunden





Första meningen: Det var den efterhängsna fukten i kylan och dess sätt att envisas med att tränga ända in i märgen så många månader om året som han egentligen hade svårt för, och den här torsdagen utgjorde inget undantag.

Handling: När Marthas make Austin plötsligt dör en morgon på en buss är det som om hennes eget liv också stannar upp. Men egentligen har hon stått stilla i fyrtio år, instängd i ett känslokallt äktenskap. Det konstiga är att fastän hindret är borta känner sig Martha fortfarande fångad.
   Hennes döttrar är en gåta och vännerna har Austin skrämt bort. Nu famlar sig Martha fram, ensam och osäker, när Gianni dyker upp, den vänlie mannen som råkade sitta bredvid Austin på bussen när han dog. Och den nyfikna grannen Dorothy vägrar lämna henne ifred. Dessa två hjälpe Martha att hitta sin plats i tillvaron och att börja njuta av livet.
   Men för att gå vidare måste hon göra upp med sitt förflutna. Sanningen ska fram, även om den får förödande konsekvenser för Martha och hennes döttrar.
   En livsbejakande och känsloladdad roman om familjerelationer, försoning och att få en andra chans i livet.

Mitt omdöme: Det är så himla synd men den här boken gick inte hem hos mig. Omslaget är bland det finaste jag har sett så jag var såklart nyfiken. Det är klart att vid några tillfällen var den väldigt bra, men oftast och som helhet tyckte jag att den var ganska tunn och tråkig.

Det är ändå inget större fel om jag säger så men jag tyckte den var för rak och förutsägbar och lite orealistiskt ibland i dialogerna. Jag kom inte heller så nära karaktärerna, inte så som jag vill.

Jag tror att jag kom in ganska fel från början. Först tänkte jag inte att hon skulle vara så gammal, men jag vet inte hur jag tänkte här när det faktiskt står i handlingen att de varit gifta i fyrtio år, haha... Sedan var det svårt att komma in i boken när det skildrades utifrån så många perspektiv i början. Boken fick en ny handling. Jag tyckte inte ens om Martha, jättekonstigt blev det.

Mitt betyg: 2 av 5

HÄR finns en smakbit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar